środa, 13 stycznia 2010

Pytam UKE o praktyki PLAYa

Wysłałem do Urzędu Komunikacji Elektronicznej zapytanie jak poniżej:

Witam.
Mam problem z operatorem P4
P4 twierdzi, że za połączenia z telefonu do Internetu mam zapłacić 1300 PLN, jednak konfiguracja telefonu w tym czasie wykluczała jego łączenie z Internetem. Na razie jeszcze się nie skarżę na operatora (nie wyczerpałem jeszcze ścieżki reklamacyjnej) tylko w toku sprawy wyszły 2 tematy które myślę mogą wzbudzić zainteresowanie UKE

Logowanie połączeń:
Zapytałem P4 z jakimi adresami IP łączył się telefon. P4 po drobnych przepychankach odpowiedziało listingiem połączeń ale tylko z jednym adresem IP: 89.108.192.1
Jest to adres będący bramą w sieci PLAY czyli jak najbardziej - telefon łączył się z tym adresem jednak na pewno nie był to adres docelowy.
Taka informacja jest kompletnie bezużyteczna (bo nie wyjaśnia z czym telefon się łączył), a przecież na podstawie Ustawy Telekomunikacyjnej P4 powinno logować wszystkie połączenia - kiedy i z jakim adresem się łączyli abonenci.

Taryfikacja ruchu:
Telefon miał niepoprawne ustawienia sieci - skonfigurowane dla WiFi statyczny adres IP i bramę, jednak ponieważ są one w telefonie globalne to dotyczyły nie tylko połączeń WiFi ale również GSM/UMTS. Telefon dostępu do sieci nie miał, jednak prawdopodobnie ponawiał próby komunikacji np z serwerem poczty. Dostępu do Internetu nie było - zapytania odbijały się zapewne od routerów PLAY ale tego ruchu PLAY naliczył 760MB w ciągu kilkunastu godzin - tyle trwało nim wyczerpał się limit kredytowy - 1300PLN
Czy to prawidłowe zachowanie, że Play zlicza i taryfikuje ruch nie z Internetem tylko ze swoim serwerem (bramą)?


Dam znać gdy dostanę odpowiedź.



A na razie odpowiadając na niektóre komentarze:

Wiedziałem jaki telefon kupuję.

Jest to telefon internetowy i bez Internetu nie ma on sensu, stąd nie chcę rezygnować z pakietu 500MB przez sieć komórkową. Zresztą gdyby nie ten błąd to zużywałem maksymalnie kilka MB dziennie i kilkanaście miesięcznie - na pocztę i kilka stron (zazwyczaj jestem w zasięgu WiFi)

Największe pretensje do Play mam o niekompetencję BOK.

W następnej kolejności o taryfikowanie za samo dobijanie się do Internetu - bez świadczonej usługi

Następnie pretensje do Androida - że wyłączenie DHCP dla WiFi psuje połączenia GSM/UMTS

Następnie znów do PLAY za to, że nie można ustalić limitu kredytowego na 1PLN ani zablokować transferu danych poza pakietem z abonamentu...

3 komentarze:

  1. Odpowiadając na pytanie dotyczące limitu (tak jako były pracownik):
    - limit kredytowy skałada się z:
    1. kwoty niezapłaconych faktur,
    2. kwoty wydanej poza abonamentem.

    oznacza to nie mniej nie więcej, że jeśli Play wystawiło by Ci fakturę (na kwotę abo jekie masz) a miałbyś limit 1zł to z automatu masz zablokowane konto do momentu oplacenia faktury.

    Dodatkowo nie pamiętam dokładnie czy osiągnięcie limitu kredytowej nie blokuje wszystkich usług wejście - wyjście. Nie pamiętam czy dało by radę się do Ciebie dodzwonić.

    Więc jeśli chodzi o ten limit kredytowy to nie ma szans ustalić go na 1zł... na inna kwotę z resztą też nie... Dla operatora to nie na rękę i nie umożliwi Tobie zmianę limitu. Ja poza regulaminami i z moimi uprawnieniami ustaliłem sobie limit na 200zł i ten limit wytrzymał miesiąc do wystawienia faktury bo program ich wyłapał, że zostało niedużo do osiągnięcia limitu i automatycznie zwiększył go na podstawie moich płatności... :/

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. @Kruszek - nieprawda. Osiagnalem limit kredytowy 1300PLN, po czym dostalem nowa fakture. Stan debetu wynosi okolo -1422zl, wiec kwota niezaplaconych faktur nie wlicza sie w limit kredytowy.

    Co smieszniejsze Play po okolo 2 tygodniach po reklamacji (takiej samej jak autor bloga) powiekszyl mi limit kredytowy do 1800 (!), mimo ze wciaz nie zaplacilem tych 1422zl

    OdpowiedzUsuń